een rivier maken 1

Pagina top navigatie elementen

Een rivier maken: opzetten van een experiment

Transcript

LEERLING: Hoe lang moet ie worden? (loopt weg)
LEERLING: Hé Daniel, we moeten gewoon als het ware hier loopt die rivier zo, en dan snijden we hem hier in het midden af, en dan gewoon die randjes..
LEERLING (bij ander groepje): Jongens, hoe lang moet ie worden? Hoe lang?
LEERLING: Hé, ik maak een eind, ik maak een (…)
LEERLING: Daniël!
LEELRING: Daniël, rustig.
LEERLINGEN: (…)
LEERLING: Karin! Hoe, hoe breed maken jullie die rivier?
LEERLING: Bart wacht even!
LEERLING: Daniël! Die rivier eindigt met een hele diepe kuil dus dan maak ik die diepe kuil wel.
LEERLING: Ja?
LEERLING: Ja.
LEERLING: Maar Sam, we kunnen ook natuurlijk rond gaan.
LEERLING: Ja, rondgaan is veel handiger.
LEERLING: Ja dat doet we dan…
LEERLING: Sanne, ben je nu de waterval aan het maken of zo?
LEERLING: Nee dit is een diepe kuil waar al het water allemaal uitkomt, als alles is (…)
LEERLING: Ja Sanne. En dan doen we hier zo’n beetje omlaag…
LEERLING: Ja, want ik dacht (…) dus dat je zeg maar zo doet, kijk (doet voor op de grond).
LEERLING: Dat kan want (…)
LEERLING: Hé Sanne, zullen we dan doen dat hier de waterval komt want dan…
LEERLING: Ja.
LEERLING: Oké.
LEERLING: Ja nee dan moet je daar…
LEERLING: Nee kijk…
LEERLING: We zijn nog niet klaar.
LEERLINGEN: (…)

Wat zie ik hier?

  • School: De Grondtoon
  • Les: Een rivier maken
  • De leerlingen van groep 8 zijn bezig met een project over water en de waterkringloop. In groepjes hebben ze hun eigen onderzoeksvraag opgesteld en een manier bedacht om antwoord op hun vraag te krijgen. Andere groepjes hebben zich een ontwerpvraag gesteld. In dit fragment zien we een groepje leerlingen aan het werk dat een rivier wil namaken, inclusief waterval.

Wat doen de leerlingen?

We zien in dit fragment een mooi voorbeeld van hoe leerlingen in groepen samenwerken tijdens de opzet van een experiment. Eén groepje leerlingen snijdt het zeil op maat dat op de bodem van de rivier komt te liggen. Maar daarvoor hebben ze informatie van de andere groep nodig over de breedte van de geul die ze graven. Er ontstaat een goede taakverdeling. Leerlingen denken hardop na over hoe ze het experiment het best kunnen opzetten. De ideeën hierbij worden direct goedgekeurd door de anderen.

lesfasen